1
سطح چهار حوزه علمیه قم و پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار
2
طلبه مرکز فقهی ائمه اطهار قم
چکیده
جراحیزیبایی محض یکی از اقسام جراحیزیبایی به شمار میرود که تنها به دلیل دست یافتن به زیبایی انجام میپذیرد، اما آن چه در این جراحی مدرن و نوظهور مهم مینماید ممنوعیت بعد از عمل جراحی است که شخص برای رسیدن به بهبودی کامل ملزم به رعایت آن است و استفاده نکردن از آب جهت انجام اعمال عبادی از جمله آنهاست. از همین رهگذر ضروری نبودن و لزوم تفویت مقدماتی همچون وضو و غسل نسبت به برخی از اعمال عبادی موجب پدیدار شدن اختلاف نظر هایی نسبت به مشروعیت این عمل در میان فقیهان شدهاست به طوری که برخی حکم به جواز عمل جراحیزیبایی محض نموده و برخی نیز اگر چه انجام چنین عملی را مشروع نمیدانند، اما نسبت به قضا و اعاده نمودن اعمال به جای آورده شده یکسان نمیاندیشند. یافتههای این پژوهش که بر اساس رویکرد تحلیلی – اجتهادی سامانیافته، حاکی از آن است که انجام عمل جراحی محض بعد از داخل شدن وقت اعمالی همچون نماز جایز نبوده و در صورت انجام آن لازم است مکلف اعمال خویش (مانند نماز) را با تیمم به جای آورد، اما نیازی به قضا و یا اعاده اعمال انجام شده در زمان بهبودی نیست.