نقد ادلة جواز کرایونیک قبل از مرگ از نظر فقه اهل‌بیت ع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة

2 طلبۀ سطح چهار، رشته فقه و اصول جامعة الزهرا

چکیده

یکی از مسائل مستحدثه که در حوزۀ فیزیک و پزشکی در حال شکل‌گیری است، بحث کرایونیک یا سرمازیستی است. در کرایونیک، بدن در دمای بسیار پایین منجمد می‌شود تا در آینده با پیشرفت علم پزشکی بتوان حیات و سلامتی را به شخص بازگردانند. وظیفۀ فقه پاسخگویی به نیاز انسان در همۀ مسائل است؛ چه مسائلی که در فقه سابقه داشته یا مسائل نوظهور که سابقه‌ای در فقه ندارد. ادلۀ لفظی یکی از مهمترین ابزارها برای استنباط همۀ احکام شرعی، به‌خصوص مسائل مستحدثه است.
حکم کرایونیک در فقه اهل بیت( چیست؟ در جواب این پرسش در فقه دو دیدگاه جواز و عدم جواز کرایونیک وجود دارد که برای تبیین و اثبات هرکدام آن‌ها باید حکم شرعی استنباط شود. برای اثبات جواز کرایونیک، از آیات مرتبط به القای در تهلکه و قتل نفس و روایات مرتبط با حرمت خودکشی، وجوب درمان و مطلوبیت طول عمر و مانند این‌ها استفاده شده است. اما به نظر می‌رسد این ادله کافی نیستند و نیاز به بررسی بیشتری دارند. در مقالۀ پیش رو، با روش کتابخانه‌ای و شیوۀ توصیفی- تحلیلی به بررسی ادلۀ لفظی جواز کرایونیک پرداخته شده است. نتیجۀ بررسی ادلۀ لفظی جواز، نشان می‌دهد که همین ادله می‌توانند مثبِت عدم جواز و حرمت کرایونیک باشند و همان‌طور که فتاوای برخی از مراجع معظم تقلید بیانگر عدم جواز این عمل است، عدم مشروعیت قوت می‌گیرد. لازم‌به‌ذکر است به‌علت نوپا بودن این مسأله، کرایونیک بحث و تحقیق بیشتری طلب می‌کند.

کلیدواژه‌ها