اصل وکالت در طلاق در میان فقهای شیعه حدود چهار قول مطرح شده است. مشهور فقها طلاق را فعل نیابتپذیر میدانند و قائل به جواز وکالت در طلاق هستند. وکالت زن در طلاق نیز از منظر فقها جایز است؛ چون اولاً: فعل نیابتپذیر است و ثانیاً: زن هم یک انسان کامل است و میتواند اجرای صیغه طلاق را به عنوان وکیل به عهده بگیرد. پس همانطوری که رن در سایر عقود و ایقاعات میتواند وکیل شود در طلاق نیز میتواند وکیل شود. درباره وکالت زوجه در طلاق نیز سه قول در میان فقهای شیعه مطرح است. مشهور فقها قائل به جواز هستند. در مقابل مشهور برخی دیگر فتوا به عدم جواز دادهاند و عدهای هم در این مسئله توقف کردهاند.