این موضوع از دیرباز توجه فقهای امامیه را به خود جلب کرده است، آنچنانکه در مسیر تطور تکامل دانش فقه اقوال متفاوتی را با استناد به ادلۀ اربعه ابراز داشتهاند: برخی شهادت زوج را پذیرفته و حد را بر زوجه اجرا کردهاند، برخی با شرط عدم قذف قبل از شهادت، حد را بر زوجه جاری دانسته؛ برخی قائل به لعان زوج و حد سه شاهد شدهاند، برخی بین شهادت بر زوجه غیرمدخولبها و مدخولبها تفاوت گذاشته و برخی دیگر حد را از زوجه و سه شاهد ساقط دانستهاند. قانون مجازات نیزبا توجه به مواد 174 و 175 شهادت زوج را مجاز ندانستهاست.
در این مقاله به روش تحلیلی - توصیفی، اقوال فوق و نظرات مربوط به شهادت زوج بر زوجه در دیگر جرائم به تفصیل با ذکر دلایل هرکدام تحلیل و بررسی شده است.
فتاحی وانانی, فتاح و سلطانی, عباسعلی . (1392). واکاوی نگرشی بر جایگاه شهادت زوج بر زوجه در جرم زنا و دیگر جرائم در فقه امامیه *. مطالعات فقه امامیه, 92(1), 25-48.
MLA
فتاحی وانانی, فتاح , و سلطانی, عباسعلی . "واکاوی نگرشی بر جایگاه شهادت زوج بر زوجه در جرم زنا و دیگر جرائم در فقه امامیه *", مطالعات فقه امامیه, 92, 1, 1392, 25-48.
HARVARD
فتاحی وانانی, فتاح, سلطانی, عباسعلی. (1392). 'واکاوی نگرشی بر جایگاه شهادت زوج بر زوجه در جرم زنا و دیگر جرائم در فقه امامیه *', مطالعات فقه امامیه, 92(1), pp. 25-48.
CHICAGO
فتاح فتاحی وانانی و عباسعلی سلطانی, "واکاوی نگرشی بر جایگاه شهادت زوج بر زوجه در جرم زنا و دیگر جرائم در فقه امامیه *," مطالعات فقه امامیه, 92 1 (1392): 25-48,
VANCOUVER
فتاحی وانانی, فتاح, سلطانی, عباسعلی. واکاوی نگرشی بر جایگاه شهادت زوج بر زوجه در جرم زنا و دیگر جرائم در فقه امامیه *. مطالعات فقه امامیه, 1392; 92(1): 25-48.