از مقولههای بسیار مهم و کاربردی که از دیر باز فقها را به کاوش واداشته مقولۀ خمس است. عمدهترین مناقشۀ حل نشده در فقه فریقین، برداشت از جمله «غَنِمْتُمْ» است. قدر مشترک بین این دو برداشت وجوب خمس در غنائم جنگی است، اما تفاوت مهم این است که اهل تسنن مدعی انحصار خمس به همان غنائم جنگی، ولی شیعه مدعی فرا غنیمتی بودن آن است. نیز اهل تسنن، تنها سهم ذویالقربی را برای بنیهاشم قرار میدهند، در حالی که شیعیان تمامی خمس را از آن خاندان نبوت و رسالت میدانند.
اهمیت خمس اولاً به عنوان یک فریضۀ دینی و ثانیاً، تأمین کنندۀ عدالت از یک طرف و نیز اختلافات نطری در اینکه به چه درآمدهایی خمس تعلق میگیرد از سوی دیگر، ایجاب مینماید تا این مسئله بر اساس آیات مرتبط و نیز اخبار وارده در این باب، واکاوی شود.
رحمانی فرد, علی و علی نجیبی, محمد . (1393). واکاوی وجوب پرداخت خمس با تمرکز به آیه 41 سوره انفال و روایات اهلبیت^*. مطالعات فقه امامیه, 93(2), 91-118.
MLA
رحمانی فرد, علی , و علی نجیبی, محمد . "واکاوی وجوب پرداخت خمس با تمرکز به آیه 41 سوره انفال و روایات اهلبیت^*", مطالعات فقه امامیه, 93, 2, 1393, 91-118.
HARVARD
رحمانی فرد, علی, علی نجیبی, محمد. (1393). 'واکاوی وجوب پرداخت خمس با تمرکز به آیه 41 سوره انفال و روایات اهلبیت^*', مطالعات فقه امامیه, 93(2), pp. 91-118.
CHICAGO
علی رحمانی فرد و محمد علی نجیبی, "واکاوی وجوب پرداخت خمس با تمرکز به آیه 41 سوره انفال و روایات اهلبیت^*," مطالعات فقه امامیه, 93 2 (1393): 91-118,
VANCOUVER
رحمانی فرد, علی, علی نجیبی, محمد. واکاوی وجوب پرداخت خمس با تمرکز به آیه 41 سوره انفال و روایات اهلبیت^*. مطالعات فقه امامیه, 1393; 93(2): 91-118.