این مقاله پژوهش تحلیلی درباب روششناسی کتاب «دروس تمهیدیة» است. این کتاب متنی درسی برای مباحث فقهی در حوزههای علمیه است و روشی تازه را فراپیش مینهد. روشن است که مراد این بوده است که این کتاب به جای کتاب «الروضة البهیة» در این عرصه تدریس شود. در این مقاله به چهار مسئله پرداختهایم:
الف) در آغاز مقدمهای در باب معرفی اجمالی پسزمینة کتاب و روش حوزوی آوردهایم.
ب) در این بخش مهمترین ویژگیها و امتیازات کتاب «دروس تمهیدیة» را بیان کردهایم.
ج) در این قسمت، کوشیدهایم میان دو کتاب «الروضة البهیة» و «دروس تمهیدیة» بحثی تطبیقی و روششناختی انجام دهیم و از هر یک نمونههایی به عنوان شاهد مثال بیاوریم.
د) در این بخش، ملاحظات کلی خود را دربارة کتاب بیان کردهایم.
مقاله درصدد است کتاب را فقط از جهت روشی بررسی کند و هدف، نقد و بررسی محتوا و مفاهیم علمی آن نیست.