استفاده از رحم جایگزین به عنوان یکی از روشهای جدید کمک باروری مورد توجه بسیاری از زوجین نابارور در ایران قرار گرفته است. این فنآوری جدید در پزشکی با خود سؤالهایی را به همراه آورده است. یکی از مهمترین پرسشها پیرامون ماهیت فقهی و حقوقی قرارداد اجارة رحم جایگزین است که آیا اجاره رحم در فقه اسلامی با مبنای مذهب شیعی جایز است.
این پژوهش، سه قسم از لقاح را برای اجارة رحم بر شمرده و در بررسی فقهی آنها به این نتیجه رسیده که از میان اقسام مذکور، تنها دو قسم آن (قسم اول و دوم) با مبنای فقه اسلامی شیعی سازگاری دارد و قسم سوم آن باطل میباشد.